Megnyílt az 55. Velencei Képzőművészeti Biennálé
ASZTALOS ZSOLT | KILŐTTÉK, DE NEM ROBBANT FEL
55. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennále – La Biennale di Venezia
Magyar Pavilon, Giardini di Castello, Velence
2013. június 1 – 2013. november 24.
Kurátor: Uhl Gabriella
A bombáknak történetük van. Alapvetően kétféle. Felrobbannak, és mint kifejezetten a pusztításra készített tárgyak, elvégezve dolgukat, bekerülnek a történelemkönyvek lapjaira, és a családok ajkán szövődő személyes történetekbe.
Asztalos Zsolt az 55. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennáléra készített installációja azonban egy másik lehetséges történetet mutat be: amikor a technikai eszköz nem funkcionál, és köztünk, emberek között marad, konfliktusaink generálója, értelmezője, jelképe lesz. Milyen jelentésmezőkben értelmezhetőek a lappangó és állandó fenyegetettséget rejtő, a világ különböző pontjain dúlt és dúló háborúkból visszamaradt pusztító tárgyak? - teszi fel a kérdést Asztalos. A „talált tárgyai” többszörös leképezései a konfliktushelyzeteknek, egyszerre személyesen, lokálisan, regionálisan és globálisan értelmezhetőek.
A fel nem robbant bomba állít. Gondol. Mozdulatlanul. Matematikailag. A véletlen által megdermesztett folyamat elnyeli az időt. A kegyelmi állapot megnyilvánulása. Az ember elpusztítására létrehozott gép kilépett funkciójának köréből, és önállóan írta (írhatja) tovább az emberiség történetét, személyes mitológiákat és narratívákat teremtve, amelyek segítségével a megmagyarázhatatlan, ha nem is értelmezhetővé, de legalább elmondhatóvá válik. A technicizált társadalom a maga zavaraival teremt lehetőséget a misztikum működésére, úgy, hogy tagadja annak létezését. Működési zavaruk, „természetellenes” viselkedésük a konfliktusok időbeni kitágításáról, sőt időtlenségéről árulkodnak.
A vizuális művészetek elméleti megközelítéseinek valamint kutatási és kiállítási gyakorlatának kiemelkedő szerepe van a késő 20. század és a 21. század brutális eseményeinek feldolgozásában. Felmutatja, hogy a humanitásról zengett hamis szlogenek nevében és árnyékában véres genocídiumok esnek meg.
Ledobták, de nem robbant fel. Mi történhetett velük? Hogyan határozták meg a jövőt, a jövőnket? Ezt gondoltatja végig szigorúan és szerteágazóan Asztalos installációja.
További információ: http://www.fired-but-unexploded.com/