A stabil műtermi bázissal még nem rendelkező, gyakran költöző fiatal művészek számára fontos, hogy elkészült, kiállított és majd a műterembe visszakerült munkáik kevés helyet foglaljanak és már a szállításuk is egyszerűbb és olcsóbb legyen. Erre a valós problémának látszó helyzetre született az elgondolás: Készítsünk praktikus szobrot, ez az önmagában is képtelen és egyben önirónikus cél komolyan megfogalmazódott BaJóTa fejében és meg is alkotta a látszólag Praktikus, Összecsukható szobrot. Hosszú kísérletezés után, a végeredmény vizuális látványától hajtva elkészült a zongorazsanérok mintájára megalkotott rendszer és a szobor. A szobor nyitott és zárt állapotán keresztül kiváló kérdéseket fogalmazhatunk meg a szobor és környezeti terének viszonyáról. A szobor térfogat relativitásáról, a forma viszonylagosságáról és a szobrászati variabilitás létezéséről. Ugyanakkor a praktikusságra vonatkozó konceptuális cél terén a művész gesztusnak tekinti a szobrot: "mert az fizikailag működik, metafizikailag értelmetlenségnek bizonyul. Ez a gondolati csavar képezi munkám koncepciójának gerincét. Valaminek az elkövetésével bizonyítani annak értelmetlenségét, szükségtelenségét."

Ez a szobrászati alapállás jellemzi BaJóTa művészetét, a valóságból, a praktikumból, a realizmusból kiinduló kérdéseket vet fel, amely szobrászatilag izgalmas helyzetet teremt, de gondolatilag értelmetlenségbe fullad.

A legutóbbi műveinek kiindulási pontja a fenti koncepció szerint született, de origója egy személyes emlék. A Praktikus összecsukható szobroknál a gyerekkorában "lapozott, hajtogatott" pop up könyvek. A Csapda című munkánál pedig szülőföldjén Erdélyben használatos egyszerű befőttesüvegből és egy fél dióhéjból készített egér csapda emléke.

BaJóTa formailag a tiszta konkrét minimális és az organikus formák viszonyait keresi. A komoly szobrászati cél mögött mindig ott rejtőzik az irónia, humor és játékosság.

A stabil műtermi bázissal még nem rendelkező, gyakran költöző fiatal művészek számára fontos, hogy elkészült, kiállított és majd a műterembe visszakerült munkáik kevés helyet foglaljanak és már a szállításuk is egyszerűbb és olcsóbb legyen. Erre a valós problémának látszó helyzetre született az elgondolás: Készítsünk praktikus szobrot, ez az önmagában is képtelen és egyben önironikus cél komolyan megfogalmazódott BaJóTa fejében és meg is alkotta a látszólag Praktikus, Összecsukható szobrot. Hosszú kísérletezés után, a végeredmény vizuális látványától hajtva elkészült a zongorazsanérok mintájára megalkotott rendszer és a szobor. A szobor nyitott és zárt állapotán keresztül kiváló kérdéseket fogalmazhatunk meg a szobor és környezeti terének viszonyáról. A szobor térfogat relativitásáról, a forma viszonylagosságáról és a szobrászati variabilitás létezéséről. Ugyanakkor a praktikusságra vonatkozó konceptuális cél terén a művész gesztusnak tekinti a szobrot: "mert az fizikailag működik, metafizikailag értelmetlenségnek bizonyul. Ez a gondolati csavar képezi munkám koncepciójának gerincét. Valaminek az elkövetésével bizonyítani annak értelmetlenségét, szükségtelenségét."

Ez a szobrászati alapállás jellemzi BaJóTa művészetét, a valóságból, a praktikumból, a realizmusból kiinduló kérdéseket vet fel, amely szobrászatilag izgalmas helyzetet teremt, de gondolatilag értelmetlenségbe fullad.

A legutóbbi műveinek kiindulási pontja a fenti koncepció szerint született, de origója egy személyes emlék. A Praktikus összecsukható szobroknál a gyerekkorában "lapozott, hajtogatott" pop up könyvek. A Csapda című munkánál pedig szülőföldjén Erdélyben használatos egyszerű befőttesüvegből és egy fél dióhéjból készített egér csapda emléke.

BaJóTa formailag a tiszta konkrét minimális és az organikus formák viszonyait keresi. A komoly szobrászati cél mögött mindig ott rejtőzik az irónia, humor és játékosság.

 

1982 | Budapesten él és dolgozik

TANULMÁNYOK

2001-2003

2003-2009

2004-2009

2007

2008

UVT Facultatea de Arte Timisoara | szobrász szak| Temesvár

Magyar Képzőművészeti Egyetem | szobrász szak | Budapest

Magyar Képzőművészeti Egyetem | vizuális nevelőtanár szak| Budapest

Erasmus ösztöndíj| Akademie der Bildenden Künste | Nürnberg

Ludwig Alapítvány ösztöndíja| New York

TAGSÁG

Magyar Alkotóművészek Országos Egyesület (MAOE)

Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE)

DÍJAK, ÖSZTÖNDÍJAK

2007

2008

 

2010

2011

2012

2013

2013-2015

2014 
2015 

Erasmus ösztöndíj | Nürnberg

Ludwig Alapítvány ösztöndíja

Semmelweis Egyetem, Orvos portrék

Communitas alapítvány ösztöndíja

artist in residence | Künstlerhaus | Salzburg

artist in residence | Meet Factory | Prága

Kosice Artist in Residence (KAIR) | Kassa

Derkovits Gyula ösztöndíj

Seoul Art Space_Geumcheon Residency
Artist in residence | Est-Nord-Est | Quebec | Kanada
Artist in Residence | Bubec Studio | Prága
Artist in Residence | La malterie | Lille 

VÁLOGATOTT KIÁLLÍTÁSOK

2003

2007

2009

2010

2011

 

 

2012

 

 

2013

 

 

 

 

2014

2015 

2016 

Temesvári Magyar Intézet éves kiállítása | Temesvár

Human Lights | Kunsthaus | Nürnberg

Best of Diploma | Magyar Képzőművészeti Egyetem – Barcsay terem | Budapest

Kiállítás | Stúdió Galéria | Budapest

Social Bazaar | Stúdió Galéria | Budapest

Hullámhossz | Somorjai Református Templom | Somorja

Magáért beszél – Az FKSE éves kiállítása | Magyar Nemzeti Galéria | Budapest

A sejt | Akvárium | Budapest

ArtMarket Budapest | VILTIN Galériával | Budapest

Piát hozzál | Parthenón Fríz terem | Budapest

Prága-Bukarest Residency | AMAtár | Budapest

ART 13 London | VILTIN Galériával | London

Derkovits Most | Műcsarnok | Budapest

Utópiacsapda | VILTIN Galéria | Budapest

Viennafair | VILTIN Galériával | Bécs

derkó.pécsi | Műcsarnok | Budapest

Friendship toward strangers | Seoul Art Space - Geumcheon | Szöul
Derkó2015 | Műcsarnok | Budapest
Cat Cot Dot Dog | Art Quarter | Budapest
Naiber Art | Design Terminál | Budapest
Dunart.com | MAMÜ Galéria | Budapest