Semmit magamról | SZABÓ Klára Petra
A
VILTIN Galériában immár negyedik önálló kiállításán SZABÓ Klára Petra
legújabb munkáit mutatja be, amelyek mind tartalmi, mind formai tekintetben új
témaköröket és megoldásokat hoztak munkásságában.
Pályája kezdetén SZABÓ a divatot, mint társadalmi jelenséget tematizáló részletgazdag akvarellsorozatáról
vált ismertté. Ugyan az évek során a műfaj szinte védjegyévé vált, a munkák
hangvétel egyre személyesebb témák felé fordult. Míg Art & Style sorozatában barátai öltözködését dokumentatív portrék formájában
örökítette meg, addig a legújabb, Black Box (2017) és Gyűjtő (2017) sorozatok központi
motívuma önmaga lett.
A nyitható fedelű fekete dobozok nem
az ismerősök megjelenését, hanem azok gondolkodásmódját és beállítottságát
teszik vizsgálat tárgyává egy-egy kiragadott idézet és a hozzá társított
jelenetet ábrázoló akvarell formájában. A művésznek címzett, látszólag
jószándékú megjegyzésekben a kollégák akarva-akartalanul tágabb
szociális kérdésekre reflektálnak. A művész, a nő, a feleség és a potenciális
anya hagyományos és egysíkú szerepmodelljei
bontakoznak ki az ártalmatlannak tűnő hozzászólások nyomán. Az utazásra,
gyerekvállalásra és általában a férjes asszony helyére irányuló
megnyilvánulások tekintetében már az is beszédes, hogy mindezek kéretlen vélemények. Míg a hozzászólások a névtelen
ismerősök szociális érzékenységéről - vagy érzéketlenségéről - árulkodnak,
addig az akvarelleken többségében önarcképekkel találkozunk. A szövegekhez
társított asszociatív és vállaltan személyes "illusztrációk" a vizualitás
eszközeivel mutatnak rá azok meglepően idejétmúlt, szexista karakterére.
A Gyűjtő
sorozat a közvetlen társadalmi vonatkozást elhagyva, az alkotó mentális
állapotába enged bepillantást. A fekete filccel bevont háttérre applikált
akvarellrészletek a művész önmagát megörökítő fotói alapján készületek. Az
ismétlődő, mégis változatos motívumkészlet különböző meztelen testrészekből
épül fel, amelyek egymástól elválasztva, fragmentáltan jelennek meg. Szabó
esetében a divat jelentésgazdag kulturális rétegei nélkül ábrázolt csupasz test
a kiszolgáltatottság benyomását kelti. A gyűjtésen és rendszerezésen alapuló
természettudományos megközelítéséhez hasonlóan minden testrész gombostűvel van
feltűzve. A legérzékenyebb, lágy pontjaikban feltűzött torzóktól elválasztva
megjelenő végtagok a cselekvésképtelenség érzetét keltik. Szabó teste egyszerre
a gyűjtő ismeretlen szándékának és saját megfigyelésének is a tárgya. A négy
művet és azok belső struktúráját összefűző sajátos logika elsősorban a szem és
a kézfejek szerepeltetésén figyelhető meg. A keresztény ikonográfiában és a
távolkeleti kultúrákban is kiemelt szereppel bíró két motívum a Gyűjtő sorozatban is rendkívüli
kifejezőerővel bír. Míg az egyes műveken az arc, a tekintet,
vagy az ismétlődő karok és kézfejek kapnak hangsúlyos szerepet, a Szörny című munkában ? a spirituális
szimbolikát is idézve ? végül a tenyérbe foglalt szempár formájában egyesülnek.
A szűkebb környezetéből
merített élmények mentén a művész saját testi, lelki és szellemi egyensúlyának
vizsgálata egy tágabb szociokulturális kontextusban
is helyet kap. A látszólag magánjellegű vélemények és intim zónák az önvizsgálatra ösztönző
tényezők tükrében társadalmi kérdésekre is ráirányítják a figyelmünket.
SZABÓ Klára Petra (1981, Hódmezővásárhely) saját készítésű fotóiból kiindulva, élményeit jellemzően akvarellsorozatok, valamint animált videómunkák formájában dolgozza fel. Központi témája az ember: barátok, ismerősök, illetve a művész szűkebb környezete. A Derkovits Gyula ösztöndíj (2011-2014) elnyerése mellett több budapesti és dél-koreai egyéni kiállítására is sor került az elmúlt években. A Magyar Nemzeti Galéria, a Műcsarnok és az FKSE csoportos tárlatain túl számos jelentős rezidenciaprogramon is részt vett (Budapest Galéria-KunstQuartier Atelier, Amadeus-Union MoKS, Incheon Art Platform, Seoul Museum of Art-South Korea International AIR, Stadt Salzburg AIR etc.). Művei hazai és nemzetközi gyűjteményekben egyaránt megtalálhatóak.