print_Ed, 1968 - 2016
A
VILTIN Galéria decemberi kiállításán örömmel mutatja be az 1970-es évek magyar
neoavantgárd művészetének legizgalmasabb szitanyomatait a Pesti Műhelytől a
Pécsi Műhelyen át a Balatonboglári Kápolnatárlatok keretében született
alkotásokig. Mindemellett
Kovács Attila a hetvenes években készült munkáin
keresztül az egészen egyedülálló művészeti és technikai minőségű
nyugat-németországi lapokig is kitekintést ad.
Az
1950-es évek amerikai absztrakt festészetének meghatározó művésze, Frank Stella
egyben a kortárs sokszorosított grafika korabeli legnagyobb újítója is volt.
Stella 1967-től szoros munkakapcsolatot ápolt Kenneth E. Tyler grafikai
gépmesterrel, akivel együtt számos ponton képesek voltak megújítani a
litográfiát és a szitanyomás technikáját, alkalmazási lehetőségeit a
magasművészetben. Ezzel egy időben - 1968-ban - készíti el Bak Imre, Fajó
János, Nádler István és Molnár Sándor az első magyar képzőművészeti
szitamappát. A textilnyomóktól vásárolt használt szitákkal készült művek
magukon viselik a kezdetlegesség és a vasfüggöny mögötti állapotból adódó
technikai pontatlanságot, de művészi minőségük semmivel sem marad el a korabeli
amerikai és németországi szitanyomatoktól.
1971-ben
hozta létre Bak Imre, Fajó János és Nádler István a Pesti Műhely néven ismertté
vált neoavantgárd képzőművészeti közösséget. A műhely alkotói fontosnak
tartották a sokszorosított, limitált példányszámú, magas minőségű
képzőművészeti reprodukciók terjesztését, így 1973-ban a Benczúr utcában egy
szitanyomó műhelyt létesítettek. A céltudatos fiatal művészek csoportjához
hamarosan csatlakozott Mengyán András, Hencze Tamás és Keserü Ilona.
Ezzel
párhuzamosan, 1973-ban, a Lantos Ferenc által vezetett Pécsi Műhelyben
Pinczehelyi Sándor elkészíti a Land art és a konceptuális művészet vizuális
nyelvezetére fogalmazott és mára emblematikussá vált szitanyomat műveit.
Galántai
György 1970. június 28-án elindítja a Balatonboglári Kápolnatárlatokat, amely
négy éven keresztül nyaranta a hazai avantgárd művészet kiemelt jelentőségű találkozóhelye
lett. Az 1971-re ?mozgalom? jellegűvé vált művészeti szerveződést a hivatalos
politika akadályozta és nyíltan támadta. A Lektorátus szándékában állt a
progresszív boglári kiállítások anyagait is zsűrizni, azt azonban a szervezők
egyértelműen elutasították, a politikai gépezet pedig gyakorolta a "Három T" (Tiltott, Tűrt, Támogatott) kultúrpolitikát. A '72 és '73 nyarán nagy sikerrel
megrendezett és nemzetközivé vált eseményt a hivatalos szervek szigorúan
figyelték, majd 1973 őszére az eredeti formájában bezáratták.
Kovács
Attila az 1964 és 1970 között létrehozott egyedi művészeti nyelvezetében
(Vonatkoztatási rendszer, illetve Transzmutációs Plasztikusság) készült
műveinek sokszorosított megjelenítésére 1969-ben a Német Szövetségi Köztársaság
legkiválóbb technikai minőségben dolgozó grafikai műhelyét kutatta fel.
A
megannyi ismert mű mellett számos ritkán látott nyomat is helyet kap a
kiállítótérben.