Planetáris ember| csoportos kiállítás
9 művész Moldovából és Kubából
Kiállító művészek:
Moldova: Pavel BRAILA | Alexander TINEI | Irina VERDES | Stefan RUSU
Kuba: Maria Magdalena CAMPOS-PONS | Sandra RAMOS | Jose A. FIGUEROA
Kurátor: Ruxanda RENITA
Az ember helyének a 21. századi világképben való meghatározása a Planetáris ember kiállítás célkitűzése. A válogatás egy földrajzi-politikai kapcsolattételen keresztül jeleníti meg két ország, a posztszovjet Moldávia és a castro-i Kuba összekötését a közelmúlt történelme, az eszmék meghatározó, majd kiábrándító volta és a különböző okokból fakadó perifériatudat által. Mindannyian ebben a régióban és szocializmus hanyatlásának átélőjeként megértettük, hogy a múltból fakadó frusztrációk, amelyek - többek között - a centrumhoz tartozás vágyával foghatók meg, nem oldódtak fel a rendszerváltással. A központok továbbra is léteznek, csak azok a jelen információs társadalmában egyre közelibbekké, elérhetőbbekké váltak, más helyzetbe juttatva, más problémákkal szembesítve a világ kisebb, kevésbé domináns országait.
A koncepció és a kiállítás a planetaritást a mintavétel és a bemutatás módszereivel közelíti meg. Az összekapcsolás révén rávilágít a példaként kiragadott területek identitására, de ezt egy harmadik helyen teszi láthatóvá. A kubai vendégmunkások letelepedési hulláma a szocializmus legegzotikusabb migrációs történetének tekinthető, a moldáv identitáskeresés a rendszerváltás utáni időszak egyik megragadható etnikai és politikai folyamata, amelyek számunkra kézzelfogható asszociációként jelennek meg a tárlat témaválasztásában. A bemutatott művészek nemzetközi szereplések során bizonyították, hogy művészetről alkotott koncepciójuk globális mértékkel mérhető. A kilenc művész a legkülönbözőbb médiumban dolgozik, így a néző eltérő megnyilvánulásokon keresztül ismerheti meg a lokalitás és az egyetemesség párhuzamainak művészeti kifejezését. A művekben, a társadalomban helyét kereső egyén, a korhoz viszonyuló személy illetve a hely - Kuba és Moldávia - milyenségének meghatározása kerül párhuzamba, összekeverve a kubai és a moldáv valóságot.
Az emigráns ALEXANDER TINEI munkái a transzcendenshez való közelítés révén próbálják meghaladni a perifériális szemléletet. Az Uncle R. (R. bácsi), és az My father (Apám) című rajzok a Szovjetunió identitását vesztett ?termékét? dekonstruálják. Míg ez a megközelítés egyben kritikus és statikus, SANDRA RAMOSÉ egy akciófilméhez hasonlatos. RAMOS a Csodaországban járó Aliz szerepébe bújik, de a Szívkirálynő helyett krokodilokkal harcol, és meseszerű álomképek helyett a kubai kivándorlás képei jelennek meg előtte. PAVEL BRAILA videói a mai Moldova posztkommunista valóságát mutatják be - a valóságba, amely nem engedi, hogy a moldávok múltjuktól elszakadjanak. Alberto Korda nem hivatalos ?fogadott? fia, JOSE A. FIGUEROA, ezzel szemben Kuba múltját létfontosságúnak tekinti a kubai identitás kialakításához, és mindennel azonosul, ami Kubai volt, van vagy lesz. Hasonló perspektívát képvisel STEFAN RUSU, aki kommunikációs hidakat térképez fel Kuba és Moldova között elítélő, de egyben filozofikus attitűddel. Amerikai száműzetése idején MARIA MAGDALENA CAMPOS-PONS a vízzel, Kubával azonosul. Szülőhazájától távol a víz válik művészi médiumává és egyben a gyökereihez, Kubához való kapcsolódási pontjává. CAMPOS-PONS-hoz hasonló koncepciót képvisel a fiatal moldáv dokumentarista fotós IRINA VERDES is, aki a nyilvánvalót, a magától értetődőt mutatja meg: ha elhagyjuk a szülőföldünket, hogy megváltsuk a világot, nem szabad elfelejtenünk otthon maradt testvéreinket.
A kiállítás nem csupán a munkák üzenetei, hanem a médiumok sokfélesége által is megkísérel eljutni a planetáris ember fogalmához. Ennek jegyében NELSON REGUERA kubai és ARCADIE RUSU moldáv koreográfus tánc performanszai új szintet nyitnak a kiállításban. A témát itt a legalapvetőbb művészeti ?forma?, az emberi test, illetve annak mozgása jeleníti meg. Létünknek, létünk időbeli és térbeli határtalanágának bizonyítása a képzelet különböző formái által - gondolatokon és szavakon túli üzenetekként.