human project
BaJóTa | KALÁN Viktória | KALICZKA Patrícia | KÓSA János | MURÁNYI Marcell | ORBÁN Előd
Az
elmúlt évek során a képzőművészeti kísérletek egyik fontos eleme a modern
művészetre jellemző és a különböző stílusokhoz kötött anyag, szín és
kompozíciós gyakorlatok egyidejű alkalmazása akár egy műben, vagy egy
kiállítási enteriőr, installáció formájában. A művészettörténet XX. századi és
az előtti műfaji gyakorlatát átírva a művészek a műfajok között, vagy azok
együttes alkalmazási területén mozognak. Egyesek következetesen emelik be a
modernitás utáni időszak stiláris eredményeit, miközben alapvető művészeti
attitűdjük figuratív marad. Mások pedig azon vékony, izgalmas, kísérleti
területen mozognak, ahol könnyedén nem választható el az absztrakt, vagy
figurális művészetre jellemző gyakorlat, vagy éppen az a cél, hogy a műfaji és
stiláris területek átjárhatóságából egy
új típusú vizuális nyelvi területet alkossanak.
A humán
projekt kiállítói ? BaJóTa, KALICZKA
Patrícia, KALÁN Viktória, MURÁNYI Marcell, ORBÁN Előd, valamint KÓSA János - elszántan kutatják azt a területet, ahol a hagyományos műfajok megújítva
szólalnak meg.
A
posztmodern utáni művészet XXI. század eleji időszakának törekvését - Marisa
OLSON (1977, DE) konceptuális művész és kurátor 2006-ban először használt
terminusa szerint - gyakran poszt-internet művészeti attitűdnek is szoktuk
nevezni. Az internet és a digitalizálás radikálisan megváltoztatta mindennapi
életünket. Átalakította kultúránkat, gazdaságunkat és munkánkat, kommunikációs
szokásainkban merőben új helyeztet teremtett. Elsőszámúvá vált tájékozódási
felületként nem várt mértékben gyorsította fel az információszerzés és
megosztás útját. Az internet valós, vagy vélt identitásképünk megteremtésének platformja
is lett.
A
digitális forradalom mindemellett elkerülhetetlenül befolyásolta a művészet
gyakorlatát. A folyamatosan működő online világra való igényünk adott
lehetőséget egy új típusú, pszeudoművészeti világ megteremtésére. Így a
hagyományos művészeti kánon értékrendje kibővült; más, pesszimistább értelmezés
szerint ez a klasszikus művészeti műfajok eltűnéséhez, jelentős
szerepvesztéséhez vezethet. Az online felület új értelmezést adott az alkotás
folyamatára fordított időnek, illetve a művészeti eredmények utóéletének. Az
azonnali megjelentetés lehetősége instant katarzis reményével kecsegteti a
művészt, amit korábban csak a műterem falai között, vagy a kiállítótérben
élhetett meg. Így az online közönség a lájkok használatával akaratlanul egy új
értékrend megteremtését kezdte el, még ha jelen pillanatban ez nem is áll
kapcsolatban a hivatalos kánonnal.
A humán projekt című kiállítás a fenti tényezőt nem kívánja minősíteni, annak jelenlétét tudatja a látogatóval. Elsősorban azon alkotók munkáit mutatja be, akik a poszt-internet művészek generációjához tartoznak, aktívan használják az internetet, a digitális felület adta lehetőségeket, de mediálisan kötődnek a hagyományos művészeti műfajokhoz. A kiállítás egyfajta reminiszcenciája KÓSA János Vision makett című képe, amely szereplésével kettős utalást fogalmaz meg: míg a mű az osztrák Hans Makart Velence tisztelettel adózik Caterina Cornaronak (1872-73) nagyméretű képének parafrázisa, ugyanakkor a művészetben alapvető és elfogadott folyamatosság, referencialitás szerepére hívja fel a figyelmet úgy is, hogy KÓSA egyedüliként jelenik meg a ?mesterek? generációjából a fiatal művészeket bemutató kiállításon.