HORIZONT | GERBER Pál
A
Horizont nem pusztán a kiállítás és a nagyméretű vászonkép címeként
értelmezhető, hanem egy annál tágabb alkotói és társadalmi látóhatár
kijelölésének is tekinthető.
A
társadalmi Horizonton érdemtelenül ugyan, ám mégis rendkívül jelentős szerepet
játszik nemcsak hazai, hanem nemzetközi szinten is a futball. Annak ellenére,
hogy GERBER Pál inkább ellenszenvvel fordul a labdajáték körüli téboly felé,
munkásságában mégis meghatározó témának bizonyul, amely elsősorban a labda visszatérő
motívumában érhető tetten. Ezt a motívumot azonban a hazai helyzettől, a napi
politikától elvonatkoztatva, jóval szélesebb összefüggésben és jelentésben használja.
A
labda mellett a másik szembetűnő elem a kiállított munkák kapcsán az ismétlés,
amely képi fragmentumok és szótöredékek formájában is jelentkezik. Ismétlődő
labdák, ismétlődő sokszorosító technika, ismétlődő szótöredék. A hiba, a dadogás vagy a nyomatékosítás
eszközeként is értelmezhető ismétlés a kilencvenes években jelent meg Gerber
munkáiban. A mű suta és dadog. A tatárok végigsöpörték
Európát című négy linómetszet technikája egyenesen kínálja a repetitív
installálási formát. Az azonos vizuális elemekből építkező művek egyúttal az
állandóan újat követelő művészeti gyakorlat negligálását is jelentik.
A
kiállításon szereplő íróasztal egyszerre keserű és játékos ellentmondásosságát a
művészre jellemző beszédes címadás árulja el: Íróasztalfiók remekművel. A zárt fiókban lapuló, hatását így ki nem
fejtő alkotás a kreativitás pazarlásának, a szellemi értékre való fogékonyság
hiányának a helyzete. A fiatal kollega fiókba helyezett szöveges alkotása ugyan
nem hozzáférhető, jelenléte mégis döntően fontos. Míg az íróasztalt a mű, addig
a munkát az íróasztal teszi rejtélyes remekművé.
A
több száz magyar alkotást felvonultató A
kortárs magyar képzőművészet prezentációja
című videó anyagának összeállítását a magyar művészet nemzetközi
színvonalát bizonyítani kívánó sikertelen, ám annál görcsösebb általános igyekezet
ihlette. Míg vastag kötetet lehetne összerakni jobbnál jobb munkákból, addig a
nagy igyekezettel járó görcsösség, a be nem vallott kisebbrendűségi érzés szab
gátat az érvényesülésnek. Gerber így maga állította össze 860 magyar remekmű
tömör válogatását.
" Annak idején,
végzős hallgatóként egy buszmegállószerű egyszerű pavilont akartam
festményeimből építeni. Nem azért, mintha önálló képekként nem becsültem volna
azokat, hanem azért, hogy a kép dologiságát, tárgyszerűségét hangsúlyozzam.
Ugyanakkor az is érdekelt volna, mennyit képes megőrizni ilyen körülmények közt
egy kép a kvalitásából fakadó méltóságából. Ez az ötlet nem kapott
támogatást.
Állunk
a külső Váci úton egy buszmegállóban. A kitört üvegtáblákat más síkokkal
pótolták. Megfordulunk. A hátunk mögött a Szépművészeti Múzeum anyagából néhány
Greco és XIV. századi, fatáblára készült festmény fogja fel a
jeges szelet. A tető a fejünk felett egyetlen nagyméretű Fontebasso, jóval
túllóg a kaszni méretén. Olajfestmény, amely adott esetben majd az esőt is jól
lepergeti..."
- Gerber Pál