Bármikor tudnék sírni | KIRÁLY András
KIRÁLY András két éve fest kezeket:
festményein földgömbre mutató, könyvlapot kitépő, nadrágban matató vagy
ingujjat feltűrő alakok jelennek meg. Ami közös bennünk, az a szűk képkivágás
és a sötét háttér, amely elrejti a cselekvőt, s a hangsúly magára a
tettre helyeződik. Nemcsak a kezek játszanak fontos szerepet, kiemelt
fontossággal bírnak a festmények és a kiállítás címe is, melyek tudatosan
narratívát sugallnak: drámai történetet, humoros kalandot, szimbolikus
jelentéseket sejtetnek.
Bármikor tudnék sírni. A cím már
önmagában is elégikus hangvételű, s a kiállított festményekre is jellemző
egyfajta melankólia. A rajtuk megjelenő kezek a részletekre helyezik a
hangsúlyt, s azt sugallják, hogy el kell távolodni, le kell mondani az egész
látványának vágyáról. A lassan kibomló enigmatikus képek szakrális világot
elevenítenek fel, miközben egyfajta személyes mitológiát, elmélkedést is
megtestesítenek, s a képi utalásokkal mutatnak egy tágabb narratíva felé.
Személyes képek ezek, s mivel ma festődtek, akarva-akaratlanul is reflektálnak
a környezetünkben történtekre, vagy időnként egy-egy kollektív kultúrtörténeti
eseményre is.
A festmények felületkezelésének
megváltoztatása tudatos, amellyel az ezredforduló környéki festészetéhez, azaz
a vastagon felhordott, pasztózus anyaghasználathoz - a 'gyökerekhez' -
kanyarodik vissza a művész, aki a festéket látni és láttatni akarja. A
fotószerű, de elmosódott, szándékosan elrontott, lazább megoldások is régi-új
kísérletező kedvét mutatják.
Témái sötét háttérből bukkannak elő,
klasszikus festészeti előképekre utalva. A többnyire kis méretű képek szigorúan
szerkesztettek, közeliek, mondhatnánk kéz-közeliek, amelyek a művész
egyik legfontosabb erényét, a tőle megszokott iróniát permanens rétegként
hordozzák felületükön.
KIRÁLY
Andrásnak ez immár a harmadik önálló kiállítása a VILTIN Galériában, amely ez
alkalommal a festőművész kézzel foglalkozó sorozatának legfrissebb, 2016-ban
készült darabjait mutatja be.