A stabil műtermi bázissal még nem rendelkező, gyakran költöző fiatal művészek számára fontos, hogy elkészült, kiállított és majd a műterembe visszakerült munkáik kevés helyet foglaljanak és már a szállításuk is egyszerűbb és olcsóbb legyen. Erre a valós problémának látszó helyzetre született az elgondolás: Készítsünk praktikus szobrot, ez az önmagában is képtelen és egyben önirónikus cél komolyan megfogalmazódott BaJóTa fejében és meg is alkotta a látszólag Praktikus, Összecsukható szobrot. Hosszú kísérletezés után, a végeredmény vizuális látványától hajtva elkészült a zongorazsanérok mintájára megalkotott rendszer és a szobor. A szobor nyitott és zárt állapotán keresztül kiváló kérdéseket fogalmazhatunk meg a szobor és környezeti terének viszonyáról. A szobor térfogat relativitásáról, a forma viszonylagosságáról és a szobrászati variabilitás létezéséről. Ugyanakkor a praktikusságra vonatkozó konceptuális cél terén a művész gesztusnak tekinti a szobrot: "mert az fizikailag működik, metafizikailag értelmetlenségnek bizonyul. Ez a gondolati csavar képezi munkám koncepciójának gerincét. Valaminek az elkövetésével bizonyítani annak értelmetlenségét, szükségtelenségét."
Ez a szobrászati alapállás jellemzi BaJóTa művészetét, a valóságból, a praktikumból, a realizmusból kiinduló kérdéseket vet fel, amely szobrászatilag izgalmas helyzetet teremt, de gondolatilag értelmetlenségbe fullad.
A legutóbbi műveinek kiindulási pontja a fenti koncepció szerint született, de origója egy személyes emlék. A Praktikus összecsukható szobroknál a gyerekkorában "lapozott, hajtogatott" pop up könyvek. A Csapda című munkánál pedig szülőföldjén Erdélyben használatos egyszerű befőttesüvegből és egy fél dióhéjból készített egér csapda emléke.
BaJóTa formailag a tiszta konkrét minimális és az organikus formák viszonyait keresi. A komoly szobrászati cél mögött mindig ott rejtőzik az irónia, humor és játékosság.
A stabil műtermi bázissal még nem rendelkező, gyakran költöző fiatal művészek számára fontos, hogy elkészült, kiállított és majd a műterembe visszakerült munkáik kevés helyet foglaljanak és már a szállításuk is egyszerűbb és olcsóbb legyen. Erre a valós problémának látszó helyzetre született az elgondolás: Készítsünk praktikus szobrot, ez az önmagában is képtelen és egyben önironikus cél komolyan megfogalmazódott BaJóTa fejében és meg is alkotta a látszólag Praktikus, Összecsukható szobrot. Hosszú kísérletezés után, a végeredmény vizuális látványától hajtva elkészült a zongorazsanérok mintájára megalkotott rendszer és a szobor. A szobor nyitott és zárt állapotán keresztül kiváló kérdéseket fogalmazhatunk meg a szobor és környezeti terének viszonyáról. A szobor térfogat relativitásáról, a forma viszonylagosságáról és a szobrászati variabilitás létezéséről. Ugyanakkor a praktikusságra vonatkozó konceptuális cél terén a művész gesztusnak tekinti a szobrot: "mert az fizikailag működik, metafizikailag értelmetlenségnek bizonyul. Ez a gondolati csavar képezi munkám koncepciójának gerincét. Valaminek az elkövetésével bizonyítani annak értelmetlenségét, szükségtelenségét." Ez a szobrászati alapállás jellemzi BaJóTa művészetét, a valóságból, a praktikumból, a realizmusból kiinduló kérdéseket vet fel, amely szobrászatilag izgalmas helyzetet teremt, de gondolatilag értelmetlenségbe fullad. A legutóbbi műveinek kiindulási pontja a fenti koncepció szerint született, de origója egy személyes emlék. A Praktikus összecsukható szobroknál a gyerekkorában "lapozott, hajtogatott" pop up könyvek. A Csapda című munkánál pedig szülőföldjén Erdélyben használatos egyszerű befőttesüvegből és egy fél dióhéjból készített egér csapda emléke. BaJóTa formailag a tiszta konkrét minimális és az organikus formák viszonyait keresi. A komoly szobrászati cél mögött mindig ott rejtőzik az irónia, humor és játékosság.
|
|
1982 | Budapesten él és dolgozik |
|
TANULMÁNYOK |
|
2008 2007 2004-2009 2003-2009 2001-2003 |
Ludwig Alapítvány ösztöndíjjal | New York Erasmus ösztöndíj | Akademie der Bildenden Künste | Nürnberg Magyar Képzőművészeti Egyetem | vizuális nevelőtanár szak| Budapest Magyar Képzőművészeti Egyetem | szobrász szak | Budapest UVT Facultatea de Arte Timisoara | szobrász szak | Temesvár |
DÍJAK, ÖSZTÖNDÍJAK |
|
2015 2014 2013-2015 2013 2012 2011 2010 2008 |
Artist in Residence | Est-Nord-Est | Quebec | Kanada Seoul Art Space_Geumcheon Residency Derkovits Gyula ösztöndíj Kosice Artist in Residence (KAIR) | Kassa Artist in Residence | Meet Factory | Prága Artist in Residence | Künstlerhaus | Salzburg Communitas alapítvány ösztöndíja Ludwig Alapítvány ösztöndíja |
VÁLOGATOTT KIÁLLÍTÁSOK |
|
2017 2015 2014 2013 2012
2011
2010 2009 |
Kellő távolság | M21 Galéria | Pécs Derkó2015 | Műcsarnok | Budapest darkó.pécsi | Műcsarnok | Budapest Párga-Bukarest Residency | AMAtár | Budapest A sejt | Akvárium | Budapest Social Bazaar | VILTIN Galériával | Budapest Best of Diploma | Magyar Képzőművészeti Egyetem - Barcsay terem | Budapest Human Lights | Kunsthaus | Nürnberg |
TAGSÁG |
|
|
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesület (MAOE) Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület |