A stabil műtermi bázissal még nem rendelkező, gyakran költöző fiatal művészek számára fontos, hogy elkészült, kiállított és majd a műterembe visszakerült munkáik kevés helyet foglaljanak és már a szállításuk is egyszerűbb és olcsóbb legyen. Erre a valós problémának látszó helyzetre született az elgondolás: Készítsünk praktikus szobrot, ez az önmagában is képtelen és egyben önirónikus cél komolyan megfogalmazódott BaJóTa fejében és meg is alkotta a látszólag Praktikus, Összecsukható szobrot. Hosszú kísérletezés után, a végeredmény vizuális látványától hajtva elkészült a zongorazsanérok mintájára megalkotott rendszer és a szobor. A szobor nyitott és zárt állapotán keresztül kiváló kérdéseket fogalmazhatunk meg a szobor és környezeti terének viszonyáról. A szobor térfogat relativitásáról, a forma viszonylagosságáról és a szobrászati variabilitás létezéséről. Ugyanakkor a praktikusságra vonatkozó konceptuális cél terén a művész gesztusnak tekinti a szobrot: "mert az fizikailag működik, metafizikailag értelmetlenségnek bizonyul. Ez a gondolati csavar képezi munkám koncepciójának gerincét. Valaminek az elkövetésével bizonyítani annak értelmetlenségét, szükségtelenségét."

Ez a szobrászati alapállás jellemzi BaJóTa művészetét, a valóságból, a praktikumból, a realizmusból kiinduló kérdéseket vet fel, amely szobrászatilag izgalmas helyzetet teremt, de gondolatilag értelmetlenségbe fullad.

A legutóbbi műveinek kiindulási pontja a fenti koncepció szerint született, de origója egy személyes emlék. A Praktikus összecsukható szobroknál a gyerekkorában "lapozott, hajtogatott" pop up könyvek. A Csapda című munkánál pedig szülőföldjén Erdélyben használatos egyszerű befőttesüvegből és egy fél dióhéjból készített egér csapda emléke.

BaJóTa formailag a tiszta konkrét minimális és az organikus formák viszonyait keresi. A komoly szobrászati cél mögött mindig ott rejtőzik az irónia, humor és játékosság.

A stabil műtermi bázissal még nem rendelkező, gyakran költöző fiatal művészek számára fontos, hogy elkészült, kiállított és majd a műterembe visszakerült munkáik kevés helyet foglaljanak és már a szállításuk is egyszerűbb és olcsóbb legyen. Erre a valós problémának látszó helyzetre született az elgondolás: Készítsünk praktikus szobrot, ez az önmagában is képtelen és egyben önironikus cél komolyan megfogalmazódott BaJóTa fejében és meg is alkotta a látszólag Praktikus, Összecsukható szobrot. Hosszú kísérletezés után, a végeredmény vizuális látványától hajtva elkészült a zongorazsanérok mintájára megalkotott rendszer és a szobor. A szobor nyitott és zárt állapotán keresztül kiváló kérdéseket fogalmazhatunk meg a szobor és környezeti terének viszonyáról. A szobor térfogat relativitásáról, a forma viszonylagosságáról és a szobrászati variabilitás létezéséről. Ugyanakkor a praktikusságra vonatkozó konceptuális cél terén a művész gesztusnak tekinti a szobrot: "mert az fizikailag működik, metafizikailag értelmetlenségnek bizonyul. Ez a gondolati csavar képezi munkám koncepciójának gerincét. Valaminek az elkövetésével bizonyítani annak értelmetlenségét, szükségtelenségét."

Ez a szobrászati alapállás jellemzi BaJóTa művészetét, a valóságból, a praktikumból, a realizmusból kiinduló kérdéseket vet fel, amely szobrászatilag izgalmas helyzetet teremt, de gondolatilag értelmetlenségbe fullad.

A legutóbbi műveinek kiindulási pontja a fenti koncepció szerint született, de origója egy személyes emlék. A Praktikus összecsukható szobroknál a gyerekkorában "lapozott, hajtogatott" pop up könyvek. A Csapda című munkánál pedig szülőföldjén Erdélyben használatos egyszerű befőttesüvegből és egy fél dióhéjból készített egér csapda emléke.

BaJóTa formailag a tiszta konkrét minimális és az organikus formák viszonyait keresi. A komoly szobrászati cél mögött mindig ott rejtőzik az irónia, humor és játékosság.

 

1982 | Budapesten él és dolgozik

TANULMÁNYOK

2008

2007

2004-2009

2003-2009

2001-2003

Ludwig Alapítvány ösztöndíjjal | New York

Erasmus ösztöndíj | Akademie der Bildenden Künste | Nürnberg

Magyar Képzőművészeti Egyetem | vizuális nevelőtanár szak| Budapest

Magyar Képzőművészeti Egyetem | szobrász szak | Budapest

UVT Facultatea de Arte Timisoara | szobrász szak | Temesvár

DÍJAK, ÖSZTÖNDÍJAK

2015

2014

2013-2015

2013

2012

2011

2010

2008

2007 

Artist in Residence | Est-Nord-Est | Quebec | Kanada
Artist in Residence | Bubec Studio | Prága
Artist in Residence | La malterie | Lille

Seoul Art Space_Geumcheon Residency

Derkovits Gyula ösztöndíj

Kosice Artist in Residence (KAIR) | Kassa 

Artist in Residence | Meet Factory | Prága

Artist in Residence | Künstlerhaus | Salzburg

Communitas alapítvány ösztöndíja

Ludwig Alapítvány ösztöndíja
Semmelweis Egyetem, Orvos portrék
Erasmus ösztöndíj | Nürnberg

VÁLOGATOTT KIÁLLÍTÁSOK

2017

2016

2015

2014

2013




2012

 

 

2011

 

 

2010

2009
2007 
2003 

Kellő távolság | M21 Galéria | Pécs
Formázott terek | MAMÜ Galéria | Budapest
Naiber Art | Design Terminál | Budapest
Dunart.com | MAMÜ Galéria | Budapest Temesvári Magyar Intézet éves kiállítása | Temesvár

Derkó2015 | Műcsarnok | Budapest
Cat Cot Dot Dog | Art Quarter | Budapest

darkó.pécsi | Műcsarnok | Budapest
Friendship toward stranger | Seoul Art Space - Geumcheon | Szöul

Párga-Bukarest Residency | AMAtár | Budapest
ART 13 London | VILTIN Galériával | London
Derkovits Most | Műcsarnok |Budapest
Utópiacsapda | VILTIN Galéria | Budapest
Viennafair | VILTIN Galériával | Bécs

A sejt | Akvárium | Budapest
ArtMarket Budapest | VILTIN Galériával | Budapest
Piát hozzál | Parthenón  Fríz terem | Budapest

Social Bazaar | VILTIN Galériával | Budapest
Hullámhossz | Somorjai Református Templom | Somorja
Magáért beszél - Az FKSE éves kiállítása | Magyar Nemzeti Galéria | Budapest
Kiállítás | Studió Galéria | Budapest 

Best of Diploma | Magyar Képzőművészeti Egyetem - Barcsay terem | Budapest

Human Lights | Kunsthaus | Nürnberg
Temesvári Magyar Intézet éves kiállítása | Temesvár

TAGSÁG

        
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesület (MAOE)
Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület